fredag, december 26, 2014

Årets Julklappar del 2!

Nu när alla fått sina julklappar för i år så kan jag lägga upp dem här på bloggen. 
Inte så många i år faktiskt, men några blev det ju ändå till slut.

Andra julklappen (secret santa var ju nr 1) är en mössa till min adoptivmosters dotter. Det var henne som jag hälsade på i Dublin i sommar som beställde en halsduk samtidigt. Tyckte hon skulle ha en mössa också.

Hon fick självklart vara modell för bloggen med både mössan och halsduken!



Garnet är 100% ull (från netto) färgnr 109. Det gick åt lite mer än ett nystan (varje nystan var ca 95m långt).

Mönstret hittas här, men då garnet jag ville använda var lite tjockare så la jag upp 74 maskor på stickor 7. Men när det gällde minskningarna så hoppade jag över att sticka ett vanligt varv mellan, så mina minskningsvarv blir så så här (nedan kopierat från Stickat & Unikts blogg):

Minskningsvarv 1: Sticka 2 räta maskor tills på varannan ’rät ribba’, då blir det 6 maskor som stickas mellan varje minskning
Minskningsvarv 2: Sticka de 2 rm tills på de 2 ’räta riborna’ som inte blev ihopstickade på första minskningsvarvet.
Minskningsvarv 3: Sticka 2 aviga maskor tills på varannan ’avig ribba’.
Minskningsvarv 4: Sticka de 2 am tills på de 2 ’aviga riborna’ som inte blev ihopstickade på förra minskningsvarvet
Minskningsvarv 5: Sticka alla maskor som 2 räta maskor tillsammans hela varvet ut.
Minskningsvarv 6: Sticka alla maskor som 2 räta maskor tillsammans hela varvet ut.
Tag av garnet och sätt på en stoppnål och drag genom de kvarvarande maskorna, gärna 2 varv och drag åt, stick igenom mössans mitt på toppen och fäst väl på insidan. Klart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar